Komend concert

Za 31/3 Muziekgebouw aan ’t IJ
World Minimal Music Festival: warm-up

Met Asko|Schönberg, Klang en Tom Trago

Lees hieronder meer

Cross-Linx | Lunapark

Lunapark

onverwachtse bochten & uitzicht op de blauwe lucht

Cross-Linx




Door Bart Nijman,
muziek.nl

Aan tafel zitten Guy van Hulst (programmeur van Vredenburg), componist Anthony Fiumara en slagwerker/componist Arnold Marinissen, de oprichters van het muzikale ensemble Lunapark. Het onderwerp van gesprek is het Cross-Linx Festival, dat op 4 en 5 maart in het Utrechtse Vredenburg (4 maart) en het Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven (5 maart) gehouden wordt. Naast Lunapark treden ook Het Beukorkest (versterkt door Colin ‘Kyteman’ Benders) en de Britse band Tindersticks op tijdens de tiende editie van het crossover- festival.
Lunapark is een Brabants ensemble dat eigen interpretaties van bestaand werk brengt op basis van zeer uiteenlopende voorbeelden. Zo worden de ambient composities van Brian Eno tegenover klassieke werken van Stravinsky gezet en duelleert de Amerikaanse klassieke (filmmuziek-) componist Philip Glass met de Engelse electro-dj Aphex Twin. Tijdens Cross-Linx zal het collectief werken van de Amerikaanse post-minimalist David Lang brengen, maar spelen ze ook nummers van en met Stuart Staples, de zanger en voorman van Tindersticks. Lunapark maakt van die drie nummers (Introduction, Bathtime (of Walking) en Marseilles Sunshine) eigen bewerkingen.
Bij cross-over denk je in de eerste plaats aan blues en country die elkaar halverwege tegenkomen, of moderne poprockvarianten. Lunapark pakt het echter extremer aan met de verschillen, en zet daarmee de toon voor de essentie van het Cross-Linx Festival als geheel. Van Hulst: “Als je door de inhoud van iemands iPod bladert, zie je tegenwoordig zo veel stijlen, zo veel culturen, zo veel soorten muziek. Mensen staan open voor veel meer dingen op muzikaal gebied.” Dan zijn ze bij Lunapark aan het juiste adres, want het ensemble experimenteert driftig met verschillende stijlen. “Nou ja, we zetten gewoon een aantal muzikanten bij elkaar en kijken wat er gebeurt”, relativeert Fiumara. “We zoeken aparte klankkleuren bij elkaar en stellen daar een nieuw palet van samen”, stelt Marinissen het iets stelliger. Volgens Fiumara is het vergelijkbaar met een hinkelspel, waarbij je de randen van de tegels niet mag raken. “Maar de vorm van de tegels is iedere keer weer anders.”
Dat de muziek zo cryptisch onder woorden gebracht wordt, geeft aan hoe lastig hij te omschrijven is. Maar het concept slaat goed aan. “Tijdens de Night of the Unexpected in Paradiso Amsterdam kregen we juichende reacties, en na een televisie-optreden werden we massaal gemaild waar mensen de cd (die er – nog – niet is) konden krijgen”, vertelt Marinissen. Het geeft volgens alle drie de mannen aan dat mensen meer en meer open staan voor nieuwe geluiden en interessante experimenten. “Toch ben ik niet verbaasd als mensen het mooi vinden”, zegt Marinissen, “Want als luisteraar vind ik het zelf ook mooi.” Daarnaast is het volgens Fiumara de gedeelde beleving door een hele zaal die de muziek extra lading geeft: “Men kan er echt in op gaan.”
De componisten bekijken hun muziek als iets mechanisch, als machientjes. “Je kunt het bij wijze van spreken oppakken en van alle kanten bekijken”, verduidelijkt Marinissen. “Computermuziek die is vertaald naar echte instrumenten”, vult Fiumara aan. De heren, die zichtbaar genieten van muziek en de beleving die bij die wereld hoort, vullen elkaar goed aan. Niet alleen in woorden, maar ook muzikaal. Fiumara studeerde Muziekwetenschappen aan de Universiteit Utrecht, was muziekredacteur en is nu voornamelijk componist. Marinissen is ook componist, maar boven alles muzikant. “We zitten wel op één lijn”, zegt hij. “Er zijn lokale verschillen, maar dat komt door onze totaal verschillende achtergronden. Er zit trouwens wel veel overlap in.” Volgens Fiumara maken de beide componisten elkaar ‘vooral nieuwsgierig’.
De leiders van Lunapark personificeren daarmee qua muziekbeleving precies waar Cross-Linx voor staat. Met veel liefde, voor het bestaande en het experiment, wordt er verteld over projecten, composities en de muziek als geheel. Hun aanpak past volgens programmeur Van Hulst dan ook perfect bij het festival. Hij constateert toenemende interesse bij het publiek voor dergelijke, toch wel concentratie verlangende projecten. “iPods en het internet hebben een festival als Cross-Linx niet mogelijk gemaakt, want echte liefhebbers verzamelden sowieso alles al wat ze konden vinden”, meent hij. “Maar die iPod stimuleert de oren wel, evenals computerspelletjes waar jonge kinderen aan worden blootgesteld en waar weet ik veel wat voor vreemde Japanse muziekjes in zitten. Het maakt mensen nieuwsgierig naar meer, en naar anders. Maar uiteindelijk komt het er op neer dat je voor Cross-Linx niets hoeft te weten van muziek. Je hebt eigenlijk alleen maar oren nodig.”
 
Cross-linx, waar pop klassiek ontmoet, wordt in Utrecht gehouden op donderdag 4 maart in Vredenburg Leidsche Rijn in Utrecht en op vrijdag 5 maart in Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven. Line up: Tindersticks (full length show), Beukorkest feat. Colin Benders (Kyteman) en Gary Lucas (Captain Beefheart), Lunapark en vele andere mini-optredens in de foyers onder naam Music Mining.
Site logo
Lunapark
© 2011 Lunapark