Komend concert

Za 31/3 Muziekgebouw aan ’t IJ
World Minimal Music Festival: warm-up

Met Asko|Schönberg, Klang en Tom Trago

Lees hieronder meer

World Minimal Music Festival: foto's & recensies | Lunapark

Lunapark

onverwachtse bochten & uitzicht op de blauwe lucht

World Minimal Music Festival: foto's & recensies

003
De Volkskrant, Frits van der Waa:

Neem Music in fifths van Philip Glass, in feite niet meer dan Moe d'r ligt een kip in het water, maar dan voortdurend gehusseld, zodat er een continu voortdenderende, hypnotiserende notensliert ontstaat, die nog indrukwekkender is doordat de musici allemaal gelijkop spelen.De muziek uit Kameroen blijkt, bewerkt door Marinissen, ook voortreffelijk te gedijen op elektrische instrumenten, al is het aandeel van de blazers en de zangeres even essentieel. Het nog jonge ensemble Lunapark musiceert op topniveau. Vooral de twee pianisten verleggen grenzen in Reichs Piano Phase, door de snelheid en de graduele tempoverschuiving op de spits de drijven. De 74-jarige componist, die in het gesprek na afloop nog niets aan scherpte blijkt te hebben ingeboet, zwaait het duo ruimhartig lof toe voor hun vertolking van wat hij zelf betitelt als 'a very scary piece to play'.


005
NRC Handelsblad, Jochem Valkenburg:

“Zo snel heb ik Piano Phase nog nooit gehoord”, zei een zichtbaar onder de indruk geraakte Steve Reich woensdag tijdens een panelgesprek na het openingsconcert van het World Minimal Music Festival. De virtuoos be- heerste uitvoering van Reichs klassieker uit 1967 door Toon Bierman en Ramon Lormans was één van de hoogtepunten van het festival dat nog tot zondag plaatsvindt in Amsterdam en Eindhoven. Eerder had eregast Reich samen met slagwerker en initiator Arnold Marinissen de officiële opening ver- richt door Clapping Music (1972) uit te voeren, net als Piano Phase gebaseerd op simpele faseverschuivingen die een duizelingwekkende complexiteit opleveren. Eenvoudiger en misschien ook wel iets minder tijdloos klonk daarnaast het werk van Philip Glass, mede-grondlegger van het minimalisme. Lunapark speelde Music in Fifths (1969) en Music in Similar Motion (1969) precies en lenig, met herhaalde, groter en kleiner wordende patroontjes als zichzelf eindeloos in de staart bijtende slangen.


006
Telegraaf, Frederike Berntsen:

Glass’ Music in fifths en Music in similar motion brachten de luisteraar in trance, dankzij strakke weergavens door het ensemble Lunapark. Twee toetsenisten uit de groep bogen zich over Reichs Piano phase, een knap eerbetoon aan de componist die ongetwijfeld kritisch luisterde vanaf zijn plaats in de uitverkochte zaal.


002
Het Parool, Erik Voermans:

Samen met slagwerker Arnold Marinissen klapte Reich (74) er energiek op los. Het gejuich na afloop was luid. [...] Het ensemble Lunapark zorgde aansluitend voor een indrukwekkende uitvoering van Reichs Piano phase (1967) en voor intrigerende bewerkingen van muziek uit Oeganda.


007
Foto’s: Elisabeth Melchior
Site logo
Lunapark
© 2011 Lunapark